1. dag: Fly til Kiruna
Vi ankommer til Kiruna Lufthavn om eftermiddagen, hvor en bus venter på at tage os til hotellet. Om aftenen mødes vi til middag på hotellet.
2. dag: Kiruna & ICEHOTEL 365 i Jukkasjärvi
Efter morgenmaden skal vi sammen med en guide lære Kiruna bedre at kende. Byen blev grundlagt i år 1900, da minevirksomheden Kirunavaara etablerede sig i området. Vores guide fortæller om minedriften, hvor der hvert døgn – 365 dage om året – blev udvundet 150.000 ton jernmalm i LKAB:s mine. Vi ser Minebypark 1, hvor nogle af Kirunas ældste huse har stået. En del af disse er nu flyttet til det nye Kiruna. Vi får mere at høre om den omtalte flytning af byen, når vi besøger det nye rådhus Kristallen. Det gamle, prisbelønnede rådhus blev nedtaget, men dele af det blev bevaret, herunder klokketårnet, som nu er flyttet til det nye rådhus.
Vi besøger desuden Kiruna kirke, som var en gave fra mineselskabet LKAB. Kirkens form er inspireret af en samehytte, en såkaldt samekåta, og er rigt dekoreret af tidens mest kendte kunstnere. Derefter tager vi til Jukkasjärvi og ICEHOTEL for at spise frokost, og vi får en guidet tur i ICEHOTEL 365, som blev indviet i november 2016. Hotellet nedkøles af midnatssolen, og kan derfor holde åbent 365 dage om året! Her får vi også mere at vide om planerne for vinterens ishotel. Siden det første hotel blev bygget i 1989, har det genopstået i en ny form hver vinter. Den rene klare is som anvendes hentes fra Torne elv – hvert tiende sekund render 4 tilsvarende ishoteller forbi elvelejet i Jukkasjärvi.
Vi ser også Bror Hjorts velkendte altertavle i Jukkasjärvis fine trækirke fra 1600-tallet. Eftermiddagen er fri til selv at kunne vandre rundt på egen hånd i Kiruna, inden vi igen samles til et fælles aftensmåltid.
3. dag: Kiruna – Narvik med tog, Malmbanen
På Kiruna station skal vi med toget, som skal transportere os på den kendte Malmbane, som blev indviet af Oscar den Anden i 1903. Endestationen er Narvik i Norge. Malmbanen, som strækker sig fra Luleå via Gällivare og Kiruna til Narvik, er en af verdens ældste malmjernbaner, og var den første længere banestrækning i Sverige, som blev elektrificeret. Beslutningen om at bygge Malmbanen, var en af Rigsdagens mest lønsomme beslutninger. Indkomsterne fra malmfeltets miner, blev en af forudsætningerne for udbygningen af det svenske velfærdssamfund. Udover at banen klarer 8600 ton tunge og 750 meter lange tog, er strækningen desuden også smart anlagt.
Ombord nyder vi det smukke landskab, som passerer forbi. Langs Torneträsk og gennem Abisko nationalpark kører vi mod Rigsgrænsen, en passende rute til Sveriges smukkeste jernbanestrækning. Er vi heldige kommer vil til at se både elg og bjørn såvel som andre vilde dyr. Når toget har passeret Rigsgrænsen, går Malmbanen over i den norske Ofotbane. Lige så stille ruller vi forbi Rombaksfjorden med de stejle klippeskrænter, og nærmer os endestationen Narvik. Med sin herlige beliggenhed ved Ofotfjorden, omgivet af majestætiske bjerge, er byen blevet en populær destination for vandring og bjergbestigning om sommeren, mens vinteren bruges til skisport.
Narvik blev en vigtig industriby i Norge takket være sine isfrie havne, hvilket man behøvede for at kunne eksportere jern fra Sverige. Store dele af byen blev ødelagt i 1940 i forbindelse med den tyske okkupation, men efter krigen blev Narvik udviklet til Norges største søfartsby. Vi får tid til at gå en tur og spise frokost – måske vil du prøve Gondolbanen (ca. 235 NOK) op ad Narvikfjeldet til Øvre Fjellheisstation 656 moh, hvor du kan nyde en bid mad med strålende udsigt over fjord, fjeld og by? Overnatning på Quality Hotel Grand Royal I Narvik
4. dag: Narvik – Svolvær, bådtur på Trollfjorden
På E10 vejen skal vi indtage udsigten til sund og fjorde, imens turen går ud til kysten, og via den 1 km. lange Tjeldsundbro over til den fjeldrige Hinnøya – Norges største og mest folkerige ø, og en del af øgruppen Vesterålen. Herfra rejser vi videre mod Lofotens eventyrlige ørige, og hovedbyen Svolvær. Det er fiskeriet, som gennem årene har udgjort eksistensgrundlaget for dette idylliske samfund. I nyere tid, hvor fiskemængderne er aftaget, har turismen nu fået stort fokus. Næsten midt i centrum rejser det 569 meter høje fjeld Svolværgeita sig ret op mod himmelen med sine 2 toppe, og er en værdig udfordring for kyndige fjeldklatrere.
I løbet af eftermiddagen skal vi nyde en herlig sejltur (3 timer) gennem et storslået fjeld- og fjordlandskab. Fra den pittoreske havn sejler vi ud på Vestfjorden, og videre ind i det smalle Raftsund, en 20 km lang passage mellem Vesterålen og Lofoten, som omgives af op til 1000 meter høje fjelde. Den henførende udsigt følger os ind i den trange, spektakulære Trollfjord, som fører ind mod Austvågøya, bådturens absolutte højdepunkt. Ombord får vi serveret frokost i form af en god fiskesuppe. Omgivet af den smukke natur, sejler vi til Svolvær, hvor vi skal bo 2 nætter på hyggelige Thon Hotel Lofoten beliggende ved havnen. Aftensmad på hotellet.
5. dag: Lofoten
Så er vi klar til at udforske Lofoten! Vi skal i løbet af dagen se det bedste disse fantastiske øer kan byde på. På indersiden af Lofotens mægtige fjelde, der rejser sig som en væg ud mod havet, og skærmer Vestfjorden fra det frådende havgab, ’gemmer’ 2 små øriger sig, som er formet af istiderne. Omsluttet af fjeldtoppe finder man nede i de grønne dale og vige små jordbrugsbygder, med pittoreske rødmalede fiskehuse, der spejler sig i de dybe fjorde.
Her og der vil vi stoppe op og undersøge stederne nærmere, reflektere og smage på ting. Efter en indholdsrig dag, vender vi tilbage til hotellet med kameraerne fulde af uforglemmelige billeder, og en dejlig aftensmad venter.
6. dag: Svolvær – Evenes, fly hjem
Med en tidlig morgenmad afslutter vi vores besøg i Svolvær, men den overvældende udsigt følger os hele vejen fra Austvågøya til Evenes lufthavn. Med fly via Oslo rejser vi hjem, og glemmer aldrig en rejse, der helt sikkert har efterladt et stort indtryk i vore hjerter.